Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2017

Ορθοσωμία: Εύκαμπτο μυαλό - Εύκαμπτο σώμα


Eισηγτής: Βλαχάκης Βίκτωρ
Κατηγορία: Μίνι Σεμινάρια - Άσκηση - Κίνηση - Έκφραση
Αίθουσα: Horizon 7ος όρ.


Ξεκινώντας να αναλύσουμε το πώς μπορεί η κίνηση να συμβάλει ως βασικός παράγοντας στην αντιμετώπιση χρόνιων μυοσκελετικών #δυσλειτουργιών, ας σταθούμε για λίγο στα λόγια του Ιπποκράτη (432 π.χ.): «O άνθρωπος έχει την ιδιότητα να αυτοθεραπεύεται». Ύψιστη σημασία έχουν οι παράγοντες: διατροφή, κίνηση, περιβάλλον, τρόπος ζωής, τρόπος σκέψης.


Ο σύγχρονος τρόπος ζωής είναι διαμορφωμένος με τέτοιον τρόπο και με τις καθημερινές μας δραστηριότητες τόσο περιορισμένες, που αλλοιώνεται σε μεγάλο βαθμό η ποιότητα της κίνησης, της αναπνοής, της σκέψης και γενικότερα της τρισυπόστατης κατάστασης τού ανθρώπου (σώμα - ψυχή - νους).

Φέρνει λοιπόν την ανθρώπινη φύση σε μια μεγάλη αντιφατικότητα. Το σώμα παραμένει για πολλές ώρες σχεδόν ακίνητο, π. χ. εξαιτίας της πολύωρης καθιστικής εργασίας, και ο νους τρέχει με τόσο γρήγορους ρυθμούς που είναι φυσικό επόμενο ο άνθρωπος να οδηγηθεί στην πλήρη αποκέντρωσή του. Φέρνοντας λοιπόν ως παράδειγμα την πολύωρη και λανθασμένη στάση του σώματος μπροστά σε έναν υπολογιστή, χάνεται η φυσιολογική δομοστατική κατάσταση πολλών τμημάτων του σώματος. Για παράδειγμα, οι δομές του κέντρου του σώματος – ή αλλιώς το κέντρο της δύναμης, όπως έλεγε ο Pilates – θα υποστούν αλλοιώσεις, όπως και ο διαφραγματικός μυς, καθώς χάνεται και η φυσιολογική λειτουργία της διαφραγματικής αναπνοής εξ αιτίας της συμπίεσης του διαφράγματος από τις θωρακικές δομές (κυφωτική στάση).

Οπότε οι συνεχείς και επαναλαμβανόμενα λάθος κινήσεις, προερχόμενες είτε από τον εργασιακό μας χώρο είτε από κάποιες άλλες καθημερινές δραστηριότητες, σε βάθος χρόνου και με την πάροδό του θα δημιουργήσουν απόκλιση της σπονδυλικής στήλης από τους ανατομικούς άξονες και τα ανατομικά επίπεδα. Αυτό σημαίνει έντονες μυϊκές ασυμμετρίες, συμπίεση νεύρων μεταξύ των σπονδυλικών τμημάτων, επομένως έντονους πόνους και δυστυχώς αλλοίωση της ποιότητας της ζωής μας.
Αναφερθήκαμε πιο πάνω την τρισυπόστατη κατάσταση του ανθρώπου. Δεν μπορούμε να εξετάσουμε το σώμα χωρίς τη συνύπαρξη του πνεύματος και της νόησης. Ο Feldenkrais στη μέθοδό του αναφέρει: «Δεν θέλουμε #εύκαμπτα #σώματα, αλλά #εύκαμπτα #μυαλά», θέλοντας να δώσει έμφαση στη συνύπαρξη του #πνεύματος και του# σώματος και της ενιαίας ψυχοσωματικής μας οντότητας. Το #σώμα μας, λοιπόν, εκ φύσεως έχει μια άρτια σχέση με το νευρικό σύστημα (συμπαθητικό - παρασυμπαθητικό) και έχει την ιδιότητα να ρουφάει συναισθήματα. Δεν είναι τυχαίο που σε πολλούς ανθρώπους, που έχουν μια ευπάθεια σε μια μυοσκελετική δομή (π.χ. αυχενικό σύνδρομο ), συμβαίνει σε μια περίοδο έντονης συναισθηματικής τους φόρτισης οι πόνοι στην περιοχή του αυχένα και των γειτονικών μυών να μεγαλώνουν.

Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι σε μια μυοσκελετική εξέταση - αξιολόγηση, προκειμένου να αντιμετωπιστούν χρόνιες μυοσκελετικές παθήσεις, είτε μέσω της κλασικής φυσικοθεραπείας είτε μέσω της #οστεοπαθητικής - #χειροπρακτικής ή ακόμα και άλλων διαχρονικών και σύγχρονων μεθόδων, όπως είναι τα ειδικά συστήματα της θεραπευτικής εκγύμνασης ( Pilates Therapy, Yoga Therapy, η μέθοδος Feldenκrais, Alexander, Boytech κ.ά.), είναι απαραίτητο ο ασθενής - ασκούμενος να αντιμετωπίζεται ως μια ενιαία ψυχοσωματική οντότητα. Καλό είναι λοιπόν, όταν γίνεται η επιδιόρθωση των μυοσκελετικών βλαβών, να χρησιμοποιούνται και τεχνικές χαλάρωσης - ηρεμίας και αυτοσυγκέντρωσης, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα ο ασθενής να αποβάλει την εσωτερική στρεσογόνο κατάσταση και κατ’ επέκταση τον έντονο μυϊκό τόνο των γειτονικών μυών που περιβάλουν τα αντίστοιχα σπονδυλικά τμήματα.
Η μέθοδος Feldenkrais, την οποία οι παρευρισκόμενοι στο σεμινάριο θα έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν στο δεύτερο μέρος της παρουσίασης, είναι ένα από τα εκπαιδευτικά συστήματα της κίνησης , όπου μέσω ήπιων και χαλαρωτικών κινητικών αναζητήσεων στοχεύει στην αφύπνιση παρθένων ( βεφικών ) μνημών και να δημιουργήσει νέα κινητικά πρότυπα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αποβληθούν οι παλιές σκληρές και δύσκαμπτες κινήσεις, να αποβληθεί το συσσωρευμένο μυϊκό stress ( μυικός τόνος) και να δημιουργηθεί ένα πιο άνετο, πιο λειτουργικό και χωρίς πόνους σώμα.

1) ΕΥΚΑΜΠΤΟ ΣΩΜΑ = ΕΥΚΑΜΠΤΟ ΜΥΑΛΟ
Η ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ. Νέα πρότυπα στάσης και κίνησης ειδικά σχεδιασμένα να διευκολύνουν τη νευρομυική τους αυτογνωσία, επιτρέποντας πιο αποτελεσματική και φυσιολογική κίνηση.

2) Ήπιες κινητικές αναζητήσεις, νέες εγκεφαλικές συνάψεις, αποβολή μυϊκού stress , απελευθερωμένο σώμα με διευρυμένους ορίζοντες.

Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ